هر کارآفرین ،به مهارت های ششگانه نیاز دارد
 
رمز کارآفرینی
برای کارآفرین شدن و جلب موفقیت به سمت خودتان، لازم است که مهارتها و خصوصیات ویژه ای کسب کنید.

هر کارآفرین ،به مهارت های ششگانه نیاز دارد

چه مهارت های مورد نیاز یک کارآفرین است؟

مهارت های بسیاری هستند که کارآفرینان در طول زمان  برای توسعه کار خود به آنها احتیاج دارند اما مهارت های هستند که هر کارآفرین باید قبل از باز کردن "درب" برای کسب و کار خود آنها را فرا گیرند.

در اختیار داشتن و یا پرورش این مهارت ها قبل از رفتن به کسب و کار کمک خواهد کرد تا اطمینان  بیشتری به سمت موفقیت تلاش کنید.

برای یاد گرفت این مهارتها باید وقت لازم را پیدا کنید تا طبق سر فصل های استاندارد آموزش ببینید.

 

کارآفرینان موفق باید با این شش مهارت شروع کنند

خود انگیزه

مهارت مهم هر کارآفرین این است که باید توانایی از خواب بیدار شدن در صبح و شروع کار اول وقت را داشته باشد.

چگونه مي توانيم انگيزه خود را براي مدت طولاني تري زنده نگه داريم؟

هر روز براي خود انگيزه ايجاد کنيد.

ايجاد انگيزه مانند دوش گرفتن است شما براي نظافت بدن خود بايد هر روز يا يک روز در ميان حمام کنيد. و اگر اين کار را نکنيد ديگر تميز و شاداب نيستيد. انگيزه هم مانند پاکيزگي ماندگار نيست. بنابراين بايد هر روز و هر لحظه آن را تازه کنيد. حال مي دانيم که بايد انگيزه و شور شوق خود را مرتبا تمديد کنيم. اما چگونه؟

شما نه تنها باید قادر به بیدار شدن در هر صبح باشید ، بلکه شما نیز باید قادر به آغاز و پایان کار با انرزی باشید.

انگيزه يعني داشتن دليل براي انجام کار. خوب همه مي دانيم براي انجام هر کاري به يک دليل نياز داريد. و دليلي که شما داريد از نگرش شما به زندگي ناشي مي شود.باید این دلیل را چشم انداز بنامیم.

براي زندگي خود چشم انداز تعريف کنيد.

چشم انداز در زبان فارسي به معني چيزي است كه از آينده در نظر مجسم مي شود. در مطالعات انجام گرفته تعاريف مختلفي از چشم انداز وجود دارد كه مهمترين آنها به شرح ذيل است:

چشم انداز ارائه دهنده يك تصوير مطلوب، آرماني و قابل دستيابي است كه مانند چراغي در افق بلند مدت، فرا روي فرد قرار دارد وداراي ويژگيهاي جامع نگري، آينده نگري، ارزش گرايي و واقع گرايي است.

چشم انداز تصويري مطلوب و قابل دستيابي در يك افق زماني بلند مدت است كه متناسب با مباني ارزشي و آرمانهاي  واقعی تعيين مي گردد.

چشم انداز نمادي جذاب از تمام مسائلي است كه براي فرد امكان پذير است

چشم انداز تصويري از آينده مطلوب را ترسيم مي كند كه هرگاه در ذهن فرد  جاي بگيرد، مسير تحولات و دگرگوني هاي  زندگی را هموارتر مي كند در چارچوب چشم انداز مطلوب است كه برنامه ريزي ها و حركت هاي فرد به سوي آينده آرماني جهت گيري پيدا مي كند.

بنابراين چشم انداز شما بايد به اندازه كافي بزرگ باشد. تا براي شما ايجاد انگيزه و شور شوق نمايد. بگذاريد براي شما يك مثال بياورم: فرض كنيد در آمد شما 500 هزار تومان در ماه باشد. حال اگر با اين ديد كار كنيد كه در آمد خود را به 600 هزار تومان در ماه برسانيد انگيزه شما خيلي قوي نخواهد بود چون هدف كوچكي انتخاب كرده ايد. حال اگر براي خود چشم اندازي تعريف كنيد كه براي خود يك كار كاسبي پر رونق مستقل با 5 ميليون تومان درآمد ماهيانه در نظر بگيريد. انگيزه شما براي كار و تلاش بسيار بيشتر خواهد بود. البته براي رسيدن به هدف بزرگتر بايد برنامه و استراتژي مشخص داشته باشيد و روي آن كار كنيد. آن را به اهداف كوچكتر تقسيم كنيد ولي هدف اصلي خود را در خاط داشته باشيد. در اين شرايط با پشتكار بيشتر برنامه خود را اجرا خواهيد كرد. پس فراموش نكنيد كه در انتخاب هدف دست و دلباز باشيد و هدف بزرگي براي خود انتخاب كنيد.

حال که شما يک هدف مهم قابل دفاع و با ارزش براي جنگيدن داريد. وقت آن رسيده که تلاش و کوشش خود را شروع کنيد. توصيه من به شما اين است که در ابتداي راه تلاش و کوشش خود را مضاعف کنيد.

خود جايزه بدهيد
همانطور که قبلا گفته شد بهتر است هدف اصلي خود را به اهداف کوچکتر تقسيم نماييد. با اين کار هر بار که يک پله را گذرانديد اميد شما براي رسيدن به مرحله بعد بيشتر مي شود. در عين حال مي توانيد براي خود يک جايزه قرار دهيد. مثلا بعد از سه هفته کار سخت و گذشتن از يک مرحله به عنوان جايزه آخر هفته را مي توانيد با دوستان به گردش برويد.

ياد آوري شيريني هدف نهايي
براي رسيدن به اهداف بزرگ هميشه موانع و مشکلات سر راه شما سبز مي شوند. و گاه اين موانع غير قابل عبور به نظر مي رسند. در اين هنگام ياد آوري هدف بزرگ و زيباي شماست که مي تواند به شما در گذشتن از مشکلات کمک کند. براي اين کار راه هاي مختلف وجود دارد. مثلا مي توانيد از اهداف خود را به صورت جملات زيبايي با خط خوش در محل کار و در مقابل ديدگان خود قرار دهيد. يا حتي مي توانيد در صورت امکان از آنها پوستر تهيه کنيد.

مشاهده توانايي ها
وقتي که قدم در راهي مي نهيد با تجارب مختلفي مواجه مي شويد. که به توانايي ها و مهارت هاي شما مي افزايد. حال اگر به گذشته برگرديد و توانايي هاي کنوني خود را با آن زمان مقايسه کنيد، متوجه اين تغييرات در خود مي شويد. مي توانيد نمونه کار هاي قديمي خود را مرور کنيد. آنوقت است که متوجه مشکلات قديمي (ناشي از بي تجربگي) مي شويد که اکنون آن مشکلات را نداريد نداريد و اعتماد به نفس شما افزايش مي يابد.

مطالعه زندگي افراد موفق
خواندن زندگينامه هاي افراد موفق چون ابو علي سينا، ابو ريحان بيروني، بيل گيتس، فرديناند پورشه و... که بدون امکانات خاصي توانسته اند به موفقيت هاي بزرگي دست پيدا کنند. همانند روشن کردن موتور توليد انگيزه در شماست. لذا خواندن اين گون کتابها و داستانها را آنهم به طور مرتب به شما توصيه مي کنم. چون فوق العاده موثر است.

 

 

Self-Confidence اعتماد به نفس

هر کارآفرین باید با اعتماد به نفس در خود ، محصول و کسب و کار خود. را آغاز کند

اعتماد به نفس چیست و چگونه می توان آن را بهبود بخشید ؟
افتخار و احساس خوب از خود یعنی اعتماد به نفس .اعتماد به نفس در حالت چهره , رفتار , صحبت و حرکت افراد مشخص می شود . ویژگیهای افراد دارای اعتماد به نفس : برخورد باز و گشوده ,انتقاد پذیر بودن راحت در پذیرش اشتباهات خود و باور به توانائیها و احساس ارزشمندی نسبت به خود و دیگران. اراده و پشتکار در اعتماد به نفس نقش بسیار مهمی بعهده دارند . اراده و اختیار هر انسان به خود او بستگی دارد یعنی هر چه در زندگی روزانه , فعالیتهای خود را واقع بینانه مورد ارزیابی قرار داده و خودگوئی مثبت داشته باشیم اراده ما محکم تر و اشتباهات ما کمتر خواهد شد , در نتیجه با اعتماد به نفس بیشتری ,جهت دهی فعالیتهایمان بهتر خواهد شد.

Ethics & Morals  اخلاق و اخلاق  

 

اخلاق و اصول اخلاقی پایه و اساس هر کارآفرین خوب هستند.

اخلاق چیست؟

اخلاق ، معرفتي است كه از افعال اختياري انسان بر اساس يك سير عقلايي شكل مي گيرد.اخلاق حرفه اي، مجموعه اي از اصول و استانداردهاي سلوك بشري است كه رفتار افراد و گروه ها را تعيين مي كند. در حقيقت، اخلاق حرفه اي، يك فرايند تفكر عقلاني است كه هدف آن محقق كردن اين امر است كه در سازمان چه ارزش هايي را چه موقع بايد حفظ و اشاعه نمود.

اخلاق و انتظارات اجتماعي در كلي ترين حالت خــــود شامل چهـــــار ارزش زير مي شود:
1 - صداقت و راستگويي
2 - انصاف و برابري
3 - امانت داري
4 - وفاداري و احساس مسئوليت اجتماعي

بي ترديد تمامي حرفه هاي فعال در جامعه بشري باید داراي آيين نامه هاي اخلاقي - حرفه اي باشند كه به سان وجداني بيدار عملكرد و نتايج حاصل از رفتارهاي آنها را نظارت و كنترل كند.

نمونه ای از این اصول اخلاقی حرفه ای میتوند به شرح ذیل باشد.

اصل اول: ارائه اطلاعات درست به مردم


اصل دوم: هر کسی در هر شغل و مقامی باید خود را وقف حقیقت کند.


اصل سوم: احساس مسئوليت اجتماعي
منزلت شغل و حرفه بایستی به منزله منفعت اجتماعي و نه به منزله كالا درك شود.
اصل چهارم: داشتن شرافت حرفه اي و شغلی
معيارهاي عالي شرافت در هر حرفه، مشتمل بر خودداري از كاركردن برخلاف باورها و يا افشاي منابع اطلاعاتـــــي و نيز حق شركت در تصميم گيري دستگاهي كه در استخدام آن است. شرافت حرفه اي به شاغل اجازه نمي دهد كه هرشكلي از اشكال رشوه را پذيرفته و يا دفاع از منفعتي خصوصي را بررفاه عمومي ترجيح دهد.

اصل پنجم: ایجاد بستر مشارکت همگانی در هر کار


اصل ششم: احترام به حريم خصوصي و حيثيت انساني
احترام، حق فردي، حفظ حريم و اسرار خصوصي و مشورتي انساني منطبق با قوانين ملي و بين المللي مربوط به حفظ حقوق و شهرت افراد، منع افترا، تهمت، توهين و مخدوش نكردن شهرت افراد.


اصل هفتم: احترام به منافع عمومي
احترام كامل به حيثيت ملي جامعه، نهادهاي دموكراتيك، عفت عمومي، اخلاق و عرف جامعه.


اصل هشتم: احترام به ارزشهاي جهاني و متنوع فرهنگها
اقدام به ایجاد صلح و دموكراسي، حقوق بشر، پيشرفت اجتماعي و آزادي ملي و آگاهی از از مقررات مندرج در كنوانسيون ها، بيانيه ها و قطعنامه هــــــاي بين المللي .

اصل نهم: محو جنگ و ساير مصائب فراروي بشر

اصل دهم: برپايي نظم اطلاعاتي و ارتباطي نوين جهاني

 

Time Management  مدیریت زمان

 

کارآفرینان جدید باید بدانند که هر لحظه ارزشمند است.

استفاده مؤثر و اثربخش از زمان ضرورتي اجتناب ناپذير براي موفقيت در عرصه كار و زندگي است. مديريت زمان شامل مجموعه‌اي از مهارتها براي كنترل كردن و استفاده بهتر از زمان است.

مديريت زمان مجموعه‌اي از مهارتهاست كه شما را در استفاده مؤثر از زمان كمك مي‌كنند. رهنمودهاي عمومي وجود دارند كه مي‌توانند براي مديريت زمان در حوزه‌هاي متفاوت مانند خانه، مدرسه و كار استفاده شوند.

اولويت‌بندي يكي از مهمترين قدم‌هاي مديريت زمان است

برنامه‌ريزي در زندگي شخصي و حرفه‌اي متفاوت از هم انجام مي‌شوند. در برنامه‌ريزي شخصي، برنامه‌ريزي از طريق هدفگذاري و ترسيم مسير دست‌يابي به اهداف انجام مي‌شود. در برنامه‌ريزي حرفه‌اي،‌ برنامه‌ريزي پروژه‌‌محور است. برنامه‌ريزي پروژه بايد از طريق نرم‌افزارهاي برنامه‌ريزي رسمي انجام شود.

حضرت علی(ع) می فرماید : «به راستی عمر تو زمانی است که در آنی» .(1) دیدن زندگی از زاویه زمان ، معانی تلخ و شیرینی دارد . آن جا که آمدن ها و رفتن ها در میان است و سخن از بی وفایی زمان با مردمان است ، جنبه بی رحمانه زمان نمود دارد و آن جا که سخن از هدیه خالق برای رشد و تکامل در میان باشد ، جنبه شیرین و لذت بخش زمان مورد نظر است .

Sales  فروش

مهم نیست که  دیگران چقدر ایده شما را دوست ندارند ،هدف هر کسب و کار این  است تا با فروش کالا یا خدمت  زنده بماند.

به عمل تبادل هر چيز ارزشمند مانند كالا، اوراق بهادار، وجه نقد، خدمات، يا اطلاعات بطور قطعي و دائمي و يا بطور موقت در ازاي هر چيز ارزشمند ديگري مانند كالا، اوراق بهادار، وجه نقد، خدمات يا اطلاعات باز هم بطور قطعي و دائمي و يا بطور موقت فروش گفته مي شود.

لازم است بدانيد اين تعريف، تقريبا معادل ماركتينگ است و با آنچه به عنوان بيع و يا فروش در قوانين مدني اكثر كشور ها (همچون ايران) و همچنين در فقه اسلامي تعريف شده است، تفاوت اساسي و ماهيتي دارد. بر اساس اين قوانين فروش فقط وقتي اتفاق مي افتد كه كسي مالي را اعم از منقول يا غير منقول به صورت دائمي به كسي واگذار نموده و در قبال آن عوضي گرفته باشد.

در صورتي كه در تعريف ما، معلمي كه به دنبال محصل براي تدريس خصوصي مي گردد، كارگزاري كه در تالار بورس براي سهام مشتري پيدا مي كند، وقتي در يك صرافي پول نقد با پول نقد مبادله مي شود، وقتي يك بانك به مشتري خود وام مي دهد، وقتي يك پزشك بيماري را ويزيت مي كند، وقتي كسي خودرويي را اجاره مي كند و يا آپارتمان خود را به اجاره واگزار مي كند، همه و همه فروش محسوب مي شود

به عنوان یک کارآفرین ، این شغل خود را به شکل چه نوع فروش ترجیح می دهید و بهترین راه حل برای فروش  خدمات خود یا محصولات چه نوع است.

 Finance اطلاعات مالی

 

هنگام راه اندازی هر کسب و کار ، دانش مالی ضروری است.

تمام شرکت های تجاری کوچک ترین نیازبرای شروع آگاهی از چگونگی به تعادل دسته چک و پیگیری شماره فاکتورها است.

زمان برنامه ریزی به طور خاص برای مدیریت مالی شما و انجام آن مهم ترین جنبه امور مالی کسب و کار کوچک است

دانش مديريت مالي بر اين فرض قرار دارد كه هدف اصلي و شاخص مدنظر مديريت حداكثرسازي ثروت صاحبان سهام است. اين هدف يا ايده آل تنها از طريق مديريت كارآمد جريان هاي نقدي كوتاه و بلندمدت شركت يا موسسه اقتصادي ميسر است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

درباره وبلاگ


برای کارآفرین شدن و جلب موفقیت به سمت خودتان، لازم است که مهارتها و خصوصیات ویژه ای کسب کنید. این وبلاگ قدمی کوچک در جهت آگاهی وارتقای مهارتهای ویژه کارآفرینی به جوانان ایران زمین است.
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان رمز کارآفرینی و آدرس ramzkarafarini.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 38
بازدید هفته : 68
بازدید ماه : 67
بازدید کل : 46817
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1